|
C
VİTAMİNİ KANSERİ ENGELLİYOR, D VİTAMİNİ ÖMRÜ UZATIYOR

WASHINGTON/LONDRA
-
ABD ve Avrupa'da
yapılan araştırmalarda, C ve D vitaminlerinin yeni yararları ortaya
çıktı.
ABD'nin Baltimore kentindeki Johns Hopkins Üniversitesi'nde yapılan
araştırmada, C vitamini ve diğer antioksidanların "HIF-1" adı
verilen proteini nötralize ederek, bazı kanserli tümörlerin
gelişimini engellediği belirlendi.
Fransa ve İtalya'da yapılan ve Archives of Internal Medicin
dergisinde yayımlanan araştırmada da düzenli D vitamini alanların,
almayanlara oranla daha uzun yaşayabilecekleri belirlendi.
Yaklaşık 60 bin hasta üzerinde yapılan araştırmada, düzenli D
vitamini alanlarda ölüm riskinin yüzde 7 oranında azaldığı tespit
edildi.
"Güneş ışığı" vitamini olarak da bilinen D vitamini, sağlıklı dişler
ve kemikler ile sinir hücrelerinin yanı sıra bağışıklık sisteminin
düzenlemesi açısından da önemli kabul ediliyor.

FİYATI
6 KAT ARTAN KEKİK TÜTÜNE ALTERNATİF OLDU
Dağlardan toplanarak ihracatı yapılan ve son 1 yılda fiyatı 6 kat artan
kekik, tarımsal üretimde tütüne alternatif haline geliyor. Kütaş Tarım
Ürünleri şirketi, Ege'de 10 bin üreticiye sözleşmeli üretim yaptırmak üzere
program başlattı.

KARAYEMİŞ YAŞLANMAYI GECİKTİRİYOR
Ordu Üniversitesi Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ali İslam, karayemişin, antioksidan özelliğiyle yaşlanmayı geciktirdiğini söyledi. Doç. Dr. İslam, halk arasında ''taflan'' olarak da bilinen karayemiş meyvesinin en iyi Karadeniz bölgesinin sahil kuşağında yetiştirildiğini belirtti.
Karayemişin yaprağı, çekirdeği ve meyvesinin kullanıldığını ifade eden Doç. Dr. İslam, ''Meyvesi taze olarak tüketilir. Ayrıca reçel, pekmez, tuzlama, turşu ve kurutularak da değerlendirilir. Tokluk hissi verdiğinden, diyet yiyeceği olarak kullanılır. Pasta, kek, bisküvi ve özellikle kompostolara aroma ve tat vermek için kullanılır'' dedi. Karayemişin bazı ilaçların yapımında katkı maddesi olarak da kullanıldığını kaydeden Doç. Dr. İslam, meyveleri üzerinde yapılan çalışmalarda karayemişte minerallerin ve antioksidan maddelerin bol miktarda olduğunun tespit edildiğine dikkati çekerek, ''Karayemişteki antioksidanlar, alzheimer, diyabet, doku ve cilt hastalıklarına karşı ve vücuttaki hücre yenilenmesi ile kansere karşı etkilidir. Karayemiş, antioksidan özelliğiyle yaşlanmayı geciktirir'' diye konuştu. Karayemişin, mide ülseri ve bağırsak tembelliğini giderdiğini, nefes darlığına da iyi geldiğini belirten Doç. Dr. İslam, ''Karayemiş idrar söktürür, taş düşürücüdür, hemoroite iyi gelir. Sigaraya karşı isteksizlik doğurur. İnsülün hormonunu geliştirir. Kalp çarpıntısını gidermek ve kan şekerini düşürmek için kullanılır'' dedi.
DİYABETE KURU FASULYE
Lif açısından zengin bir besin olan kuru fasulye, diyabet riskini büyük oranda azaltıyor. Mercimek de çözünebilir lif içermesi sayesinde diyabet ve kalp hastaları için kaçınılmaz bir besin olarak değerlendiriliyor.
Karadeniz’in ünlü hamsisi, Omega-3 yağı zenginliğiyle kolesterol seviyesini düşürüyor, kanın pıhtılaşmasını önleyerek damar tıkanıklığı, kalp krizi, dolayısıyla felç geçirme riskini düşürüyor. Uzmanlar, hamsinin haftada en az 1 kez yenmesini, kalp hastaları içinse bu miktarın haftada 3-4 porsiyona çıkarılmasını öneriyorlar. Omega-3 yağı içeren midye ise selenyum minerali sayesinde tiroit bezlerinin normal işleyişi için gerekiyor.
PROSTAT HASTALIĞINA KARŞI BEZELYE
Araştırmalara göre, haftada 10 porsiyon domatesli bezelye yemeği yiyen bir erkeğin, yemeyene oranla prostat kanserine yakalanma riski yüzde 35 daha az. B vitamini ve protein deposu olan bezelye, kalp için de önemli etkiye sahip.
Salatalığın da kalbi güçlendirdiği, ancak kabuğunun soyulmaması gerektiği belirtiliyor. Günde iki bardak çay, 4 elma, 5 soğan, 7 portakal yerine geçiyor. Bu şekilde kalp dostu antioksidan madde alındığını belirten uzmanlar, özellikle çocukların haftada en az 6 bardak sütlü çay içmesini öneriyor.
Yapılan 40 araştırma, havuç tüketimi arttıkça kanser riskinin azaldığını ortaya koydu. Eski çağlarda kanserli hücrelerin tedavisinde kullanılan incir ise, modern tıp tarafından da kansere karşı koruyucu olarak öneriliyor. Her gün yenilen bir avuç fındık ise kansere ve kırışıklıklara karşı koruyucu özelliğe sahip. Zeaksantin adlı bitkisel bileşim içeren mısır tüketimi, yaşa bağlı gelişen görme bozukluklarını azaltıyor. Sağlıklı gözler için betakaroten içerikli ıspanak da gerekiyor. Ama pişirildikten sonra hemen tüketilmezse içindeki yararlı maddeler, toksik maddelere dönüşebiliyor.
|

KALBİN YENİ İLACI; AYI ÜZÜMÜ
Ayı
üzümünün kalp krizi riskini azaltıp, kanı temizlediğine dikkat çeken
Doç. Dr. Lokman Altun, ''Besleyici olmasına rağmen kalorisi düşüktür.
Kan şekerini düşürür, lifli yapısıyla bağırsak metabolizmasını
düzenler'' dedi.

BEZELYE KALP DOSTU
Doğanın bir eczane olduğunu savunan uzmanlar, hastalıklarla
doğal savaş programı hazırladı. Program, hangi hastalığa karşı neler yenmesi
gerektiği konusunda rehberlik ediyor.
Cilde Urfa’nın acı pul biberi,
mideye hardal, depresyona avokado, tansiyona muz iyi geliyor. Hamsi, omega-3
yağı zenginliğiyle kolesterol seviyesini düşürüyor, kanın pıhtılaşmasını
önle-yerek damar tıkanıklığı, kalp krizi, felç geçirme riskini düşürüyor.
Tahıl, sebze ve meyvelerde bulunan çeşitli maddeler ve vitaminlerin, depresyondan tansiyona birçok hastalığa iyi geldiği belirtilirken, bunların kaynağı doğa, bir eczane olarak nitelendirildi. Urfa’nın acı pul biberinin cilde yararlı ve teni güzelleştiren maddeler içerdiğini, ilaçta aspirin neyse, yiyecekler içinde elmanın da o olduğunu belirten Londra Üniversitesi uzmanları, bu düşünceyle doğal savaş programı hazırladı. Program, hangi hastalığa karşı neler yenmesi gerektiği konusunda rehberlik ediyor.
DEPRESYONA AVOKADO

Uzmanlar, sindirimi çok rahat olan avokadoyu, özellikle bebeklerin ilk maması olarak tavsiye ediyorlar. Bu meyvenin içerdiği E vitamini, kalbe iyi gelirken, yüksek potasyumu depresyona sebep olan uyuşukluluğu engelliyor. Ama yağ oranı bir çikolata kadar yüksek olduğu için zayıflamak isteyenlere önerilmiyor. Uzmanlara göre, çikolatanın da doğal bir antidepresan görevi bulunuyor. Elmanın ve kepekli ekmeğin de dozu aşılmadığı sürece idrar söktürücü özelliğe sahip bulunduğunu belirten uzmanlara göre, aynı alanda olumlu etkileri bulunuyor. Sistit hastalığına karşı da kuşkonmaz tavsiye ediliyor.
ALERJİYE KAYISI
Kayısının içindeki betakarotene adlı madde, hücrelere saldıran molekülleri kontrol altına alarak, kanseri önlüyor. Kuru kayısıya rengi bozulmasın diye eklenen sülfürdioksit de, astım gibi alerjilere iyi geliyor. Basur tedavisinde fazlası kullanılmadıkça Hindistan cevizinin iyi bir tedavi yöntemi olduğu uzmanlarca belirtiliyor. Cynarine adlı madde sayesinde en sert yiyeceklerin dahi sindirimine yardımcı olan enginar, karaciğer hastalarının yanı sıra romatizma, arterit ve gut hastalığına yakalananlarla, hamilelere tavsiye ediliyor.
KANSERİN
DÜŞMANI; KARA ÜZÜM
Flavonlar
kansere karşı etkili olduğu kanıtlanan bitkisel koruyucular. Yaklaşık 4 bine
yakın meyve, sebze ve bitki türünde bulunuyor. En bol bulundukları bitki
türü ise meyve ise kara üzüm. |
Isırgan Otu
Binbir Derde Deva
Doğanın sunduğu şifalı bitkiler arasında yer alan ısırgan otunun, kan dolaşımını artırma, bağışıklık sistemini güçlendirme, diyabete karşı koruma ve kanı temizleme gibi pek çok özelliğinin bulunduğu bildirildi.
Latince'deki adı ''urtica'' (yakan) olan, koyu yeşil ve dikenli yaprakları bulunan ısırgan otu, neredeyse tüm toprak türlerinde yetişiyor. Türkiye genelinde yol kenarlarında, tarlalarda ve bahçelerde kendiliğinden yetişen ısırgan otu, ekim ve mayıs ayları arasında toplanırken, soğuk iklimlerde yaz aylarında da toplanabiliyor. Son yıllarda, kansere iyi geldiği söylendiği için adından sıkça söz edilen ısırgan otu, A ve C vitaminleri bakımından oldukça zengin. Vücutta serbest radikallerin oluşumunu engelleyen ısırgan otunun, kan dolaşımını artırma, bağışıklık sistemini güçlendirme, diyabete karşı koruma ve kanı temizleme gibi pek çok özelliği bulunuyor. Çeşitli kaynaklarda, tavukların yemine katılan ısırgan yapraklarının hayvanların kanını temizlediği ve verimliliğini artırdığından da bahsediliyor. Yenilebilir bir bitki olmasının dışında ısırgan otundan yeşil renkli bir boya maddesi de elde ediliyor
TANSİYONA MUZ

Yüksek miktarda karbonhidrat içeren ve zengin bir potasyum kaynağı olan muz,
kalbin düzenli olarak çalışmasını ve tansiyonun düzenli olmasını sağlıyor.
Rezene ve tahıl da aynı amaca hizmet veriyor. İçindeki kalsiyum ve potasyum
gibi mineraller ile B vitamininin vücuda direnç kazandırdığı arpayla ilgili
ABD’de yapılan bir araştırma, 6 ay boyunca her gün bu çeşit üründen
tüketilmesinin, kolesterol oranını yüzde 15 düşürdüğünü kanıtladı. Kilo
kaybına karşı ise çikolatalı puding öneriliyor. İngiliz Sağlık Bakanlığı,
kilo kaybı sorunu olanların günde 3 kez 1 hafta boyunca puding yemesini
tavsiye ediyor. Günde 2 top vanilyalı dondurma tüketimi ise vücudun günlük
protein ihtiyacı-nın yüzde 20’sini karşılıyor.
MENOPOZA ERİK VE NOHUT
Sebze hormonu “fitoöstrojen” içeren nohut ile içinde elajik asit bulunan üzümün, menopozun olumsuz etkilerine karşı koruyucu özellikleri bulunuyor. Sadece iki-üç adet kuru erik yemenin bile vücudun ihtiyacı olan antioksidanları karşıladığı, idrar yolları kaslarını rahatlattığı, bunun da kolon kanserine karşı koruduğu bildiriliyor. Ayrıca, yüksek orandaki bor minerali ile menopozdaki kadınlarda östrojen seviyesini dengede tutuyor. Banyoda sürüldüğü zaman ro-matizma ağrılarını büyük oranda azaltan kekik yağının yanı sıra zencefilin de aynı alanda olumlu etkileri bulunuyor. |